ITÄRAJA 2017

Itäraja 2017 on seikkailu, jossa ajan koiravaljakolla Suomen ja Venäjän välisen itärajan koko pituudessaan Virolahdelta kolmen valtakunnan rajalle asti. Matka on äärimmäisen pitkä, kokonaisuudessaan noin 1250 kilometriä.

Olen ensimmäinen ihminen maailmassa, joka lähtee haastamaan tätä rajaa koiravaljakolla.

Lähden matkaan noviisina. Takanani on muutamia kymmenien tai satojen kilometrien reissuja ja koiravaljakkokilpailuja, mutta tämän kokoluokan seikkailuihin en ole aikaisemmin lähtenyt. Retken tarkoituksena on hakea itselleni seikkailijan kannuksia ja haastaa omaa mieltäni.

Reissu on myös kunnianosoitus satavuotiaalle Suomelle, sotaveteraaneille sekä vuosi sitten menehtyneelle isälleni. Hän oli sotilasmestari ja selviytymisen ammattilainen.

TAVOITE

Seikkailun tavoitteena on voittaa itseni ja yksinkertaisesti selvitä Suomen mahdollisesti ankaristakin talviolosuhteista kolmen viikon ajan koiravaljakolla. Toteutamme matkasta myös dokumenttielokuvan.

VAARAT

Pitkällä matkalla ääriolosuhteissa on luonnollisesti reilusti vaaroja. Pahimmat uhkakuvat ovat koirien loukkaantuminen tai karkaaminen. Minun osaltani suurimpia uhkakuvia ovat itseni loukkaaminen tai paleltuminen matkalla.

HAASTEET

Matka on erittäin haasteellinen itselleni, sekä koirille. Kukaan ei aikaisemmin ole Suomessa ajanut valjakolla yli 1200 kilometriä, eikä itsellänikään ole vielä kokemusta tämän pituisesta reissusta. Pelkkä selviytyminen luonnossa koirien kanssa on yksi suurimmista haasteista. Myös Suomen vaihtelevat sääolot tuovat ongelmia mukanaan. Etelärajalla ei ole välttämättä lunta.

ITÄRAJA 2017

Liikkeellelähtö 6.2.2017
Matkan kesto 3 viikkoa
Matkan pituus 1250 km
Päivätahti 20-120 km
Yöpyminen teltassa
Mukana on huoltoauto
Etukelkka tekee reitin

REITTI

Virolahti
Lappeenranta
Imatra
Parikkala
Kesälahti
Kitee
Tohmajärvi
Ilomantsi
Lieksa
Kuhmo
Kuusamo
Lappi

VARUSTAUTUMINEN

Reki ja vaatteet

Lähden matkaan kahdeksan koiran valjakolla ja reellä, joka on suunniteltu nimenomaan pitkille matkoille. Seikkailun vaatetuksena käytän Helly Hansenin Patrol sarjaa, joka on rakenteeltaan ja materiaaleiltaa erittäin kestävä ja äärimmäisissä oloissa testattu.

Ruoat

Koiravaljakolla liikkuminen kuluttaa paljon energiaa paitsi koirilta, myös kuljettajalta. Varaudun syömään n. 4000 kcal edestä ruokaa päivittäin. Ruokina käytän Suomen Puolustusvoimienkin suosimia “lisää vain vesi” -pussiruokia. Lisäksi otan mukaan paljon erilaisia energiapitoisia kuivaruokia. Suklaata on mukana paljon 😉 Koirani syövät Royal Caninin Marathon koiranruokaa, jota pystyn kantamaan reen mukana kerrallaan kolmen päivän edestä.

Työvälineet

Seikkailulla mukanani kulkee myös talvioloissa vaadittavia selviytymisvälineitä. Hillebergin teltta, makuupussi, alusta, tulentekovälineet, lapio, puukko, kirves, ensiapupakkaus, muutama varavaatekerta. Lisäksi tarvitsen reilusti varavaljaita ja liinoja koirille mahdollisien rikkojen vuoksi. Elektroniikan puolelta tukeudun Led Lenserin valoihin ja Garminin GPS-laitteisiin. Lisäksi kannan mukanani kahta kameraa ja paljon akkuja ja muistikortteja seikkailun dokumentointia varten.

Koirat

Virolahdelta mukanani starttaa syksyllä 2016 huippukuntoon treenattu kahdeksan koiran huskyvaljakko. Mukaan lähtevät Otto, Olga, Jack, Guru, Nelli, Zeus, Thor, Quick, Quality ja Dooris. Voit tutustua koiriin ja heidän rotuihin tarkemmin koirien sivulta. Jos jollekin koirista sattuu jotain matkalla, huoltoautossa kulkee mukana kaksi varakoiraa.

Koiria on treenataan käytännössä koko syksy ja kevät ennen reissua. Tavoitteena on ajaa koirilla yhteensä 1500-2000km ennen reissun alkua. Suurin osa valjakostani on kokenutta kastia ja täysin valmiita tällaiselle matkalle. Otan mukaan myös muutamia lupaavimpia harjoittelijoita, joilla ei vielä ole yhtä paljon kilometrejä takanaan.

Huoltoauto ja kelkka

Seikkailu tehdään loukkaantumisriskit minimoiden ja koirien hyvinvointi edellä. Tästä syystä matkalla on oltava mukana huoltoauto ja moottorikelkka.

Samaan aikaan, kun kuljen itärajan tuntumassa valjakolla, kulkee teitä pitkin huoltoauto, jossa mukana on yksi eränkävijä ja kaksi varakoiraa. Huoltoauton tehtävä on olla lähettyvillä ja valmiudessa, jos jotain vakavaa tapahtuu minulle tai jollekin koirista. Huoltoauto ei tule toimimaan tauko- tai lepopaikkana, vaan on matkalla mukana vain hätätapauksia ja todellista tarvetta varten. Meidän on tarvittaessa pystyttävä lepuuttamaan osaa koirista huoltoauton kyydissä. Lisäksi reen kyytiin mahtuu kerrallaan vain kolmen päivän koiranruoat, joten minun on treffattava autoa muutaman päivän välein täydennyksiä varten.

Mikäli helmikuussa on reilusti lunta (ja pohjoisempaan Suomeen saavuttaessa sitä varmasti riittääkin), meidän on pakko ajattaa moottorikelkkaa joitakin kilometrejä valjakon edellä. Koirat eivät pysty juoksemaan ja etenemään keskitalvisessa umpihangessa, vaan ne vaativat vähän vahvempaa pohjaa. Ilman etukelkkaa, reissu itärajaa mukaillen ei luultavasti onnistuisi. Kelkka liikkuu myös huomattavasti lähempänä valjakkoa, mitä huoltoauto, joka saattaa jäädä yli sadankin kilometrin päähän. Kelkka toimii onnettomuuden sattuessa myös evakuointikäytössä. Kelkkaa ajaa lapsuuden ystäväni Arto.

Valmistautuminen

Olen keskittänyt tänä syksynä kaiken vapaan aikani koirille, jotta ehdimme tehdä harjoitella, juosta ja tehdä valtavan määrän toistoja. Koirat juoksevat keskimäärin 3-4 kertaa viikossa. Pyrin valmistautumisessa siihen, ettei koirille tulisi vammoja.

Henkistä valmistautumista matkaan en ole vielä kunnolla aloittanut. Luulen, että kun vuosi vaihtuu ja tämän syksyn on-off talvi muuttuu kunnolliseksi talveksi, alkaa myös vahvempi henkinen valmistautuminen.

Vaaroihin varautuminen

Olen ollut partiolainen 26 vuoden ajan ja olen kouluttautunut selviytymään ja käymään erällä arktisissa oloissa. Reissun tarkoituksena ei ole kokeilla rajoja, vaan pyrkiä minimoimaan riskit, jotta minä ja koirani pääsemme ehjinä perille. Olen käynyt läpi mahdollisia onnettomuusskenaarioita ja suunnitellut valmiiksi kuinka toimia, jos kaikki menee päin mäntyä.

Loukkaantumiset

Mikäli yksi koiristani loukkaantuu ja vamma tarvitsee välitöntä hoitoa, siirrän sen reen kyytiin, etsin lähimmän reitin pisteen, johon saamme tuotua huoltoauton. Huoltoauto lähtee välittömästi viemään koiraa hoitoon.
Minun on vältettävä viimeiseen asti omaa loukkaantumistani. Minun on koko matka vältettävä riskejä, sillä ne voivat olla kohtalokkaita. Seikkailulla on pelastussuunnitelma, joka käydään tarkasti läpi kaikkien osallistujien kesken. Jos en tule sovittuun pisteeseen sovittuna aikana, minua lähdetään etsimään.

Lumitilanne

Toivon todella, että etelässäkin on helmikuussa kunnon talvi, jotta pääsen lähtemään liikkeelle kahdeksan koiran valjakolla. Mikäli eteläisimmässä Suomessa ei ole riittävästi lunta valjakolla liikkumiseen, toivon, että minulle saadaan jostain maastopyörä, jolla pääsen matkaan parin koiran kanssa. Jos pyöräilykään ei onnistu, taitan alkumatkan kävellen. Seikkailu ei keskeydy lumen puutteeseen, vaan se oikeastaan vaan lisää haastetta.

Budjetti

Toteutan seikkailun ja dokumentin matkasta omakustanteisena. Budjettini on n. 15000 €, joka sisältää kaiken yllämainitun ja dokumenttielokuvan tekemisen. Pyrin rahoittamaan matkan yrityksiltä saatavilla sponsorisummilla ja ennakkoon vuodelle 2018 ostetuilla koiravaljakkosafareilla. Jos sinä tai yrityksesi olisi kiinnostunut tukemaan seikkailuani ja saamaan siitä näkyvyyttä, ole ihmeessä yhteydessä minuun.


EDELLISET SEIKKAILUNI

Lähden valloittamaan itärajaa aika noviisina. Olen liikkunut luonnossa kesät-talvet useita vuosia ja oppinut selviytymään luonnossa. Olen retkilläni ollut muutaman kerran aika tiukassa paikassa, jotka ovat osaltaan kasvattaneet mielenkiintoani suuria seikkailuja kohti.

SAREK, RUOTSI, 2012

Teimme pitkähkön suksivaelluksen ahkion kanssa arktisessa simulaattorissa. Tavoitteenamme oli edetä n. 190 kilometrin matka viikossa, mutta kiusaksemme toisena päivänä alkoi lumimyrsky, joka teki etenemisestä mahdotonta.

Jouduimme tekemään tärkeän ratkaisun ja lyhentämään reissuamme. Ryhdyimme etenemään metrin syvässä hangessa vetovuoroja aktiivisesti vaihdellen. Päivittäinen energiankulutus nousi yli 6000 kcal. Meinasin monta kertaa pyörtyä.

Sarekin seikkailu oli ehkä vaikein paikka, jossa olen ollut, mutta jälkikäteen ajateltuna silti yksi mahtavimmista reissuistani. Tällä reissulla intohimoni ankariin olosuhteisiin ja luonnossa selviytymiseen syttyi todenteolla.

KUDAMA, VENÄJÄ, 2013

Osallistuin Kudamassa, Venäjällä järjestettyyn keskipitkään koiravaljakkokilpailuun, jossa oli tarkoituksena edetä 70 kilometriä yhdessä päivässä.

Kilpailun ensimmäinen kierros oli henkeäsalpaavan kaunis, jolloin pääsin nauttimaan jokaisesta hetkestä. Lunta oli vain sen verran, että valjakolla pystyi ajamaan. Toisen kierroksen alkaessa sankka lumituisku kohtasi kylän ja muutti olosuhteet erittäin haastaviksi. Reitti katosi silmistä välittömästi uuden lumen peittäessä maan ja jouduin yksin keskelle Venäjän metsiä ilman GPS-laitteita ja toimivaa puhelinta. Pelko valtasi mieleni; mietin, miten täältä pääsee pois.

Koirani toimivat onneksi erinomaisesti ja pystyivät osin hajuaistillaan ja osin minun auttamana etsimään reitin, jolloin pääsimme pois. Voitin kilpailun, ja arvostan tätä voittoa edelleen suuresti, sillä se oli yksi suurimmista kohtaamistani kamppailuista erämaata vastaan.

HALTI, SUOMI, 2014

Lähdimme Haltille kuvausreissulle hyvän ystäväni kanssa. Tavoitteenamme oli valloittaa Haltin huippu koiravaljakolla. Lumimyrsky teki kuitenkin huipun valloittamisesta mahdotonta. Pääsimme etenemään vain n. 30 kilometriä.

En käytännössä nukkunut öisin, sillä jouduin kaivamaan koiria pois lumen alta. Ei sillä, etteivätkö koirat olisi pärjänneet lumessa, vaan koska hangen pinta muuttui koko ajan jäiseksi ja kovaksi. Mikäli en olisi auttanut koiria ja kaivanut heitä ylös lumesta, he eivät olisi enää päässeet pinnalle. Upea reissu, harmittavasta takaiskusta huolimatta.

MITEN VOIT TUKEA SEIKKAILUANI?

Voit auttaa minua selviämään seikkailuni kustannuksista sponsoroimalla Itäraja-seikkailua:
Lähde yrityskummiksi yhdelle valjakkokoiristani – 1000€
Osta VIP-koiravaljakkosafari ennakkoon vuodelle 2018 – 1500€
Muutamia huokeampia tukimuotoja on myös tulossa pian!

Ota yhteyttä!
Seikkailija Juha Romppanen
040 772 8886
[email protected]

SEURAA SEIKKAILUUN VALMISTAUTUMISTANI SOMESSA: